Historia trampolin

2017-09-13T09:49:35+00:00 2017/09/13|

Trampoliny zawdzięczamy Amerykanom, którzy jako prekursorzy sztuki cyrkowej i akrobatycznej zaprojektowali je aby zabezpieczały osoby wykonujące akrobacje na wysokościach. Opatentowano je w latach 40-stych poprzedniego wieku.

Zaprojektowane zostały przez naukowców z Uniwersytetu Iowa. Pierwowzorem trampoliny jest siatka rozciągana głównie na arenie cyrkowej chroniąca akrobatów przed upadkiem.

We współczesnym świecie trampoliny kojarzą się głównie z dziećmi i ich zabawą, ale mają one znacznie większe zastosowanie. Są wykorzystywane między innymi w treningach astronautów czy narciarzy i pływaków. Już w połowie XX wieku batuty były jednym z głównych przyrządów, dzięki którym astronauci mogli poczuć czym jest siła ciążenia i jak w przybliżeniu może wyglądać przebywanie w stanie nieważkości, jakiego mieli doświadczyć w kosmosie.

Największy boom na korzystanie z trampolin datuje się na lata 70-te, kiedy to stały się one bardzo popularne i były w prawie każdym amerykańskim domu, czy przydomowym ogródku. Nawet Prezydent USA Ronald Reagan mając 70 lat chwalił się, że ma w Białym Domu swoją osobistą trampolinę, na której trenuje wieczorami, co w Ameryce nie przeszło bez echa.

Wydawać by się mogło, że skoki na trampolinach to sport tylko dla młodych ludzi, w rzeczywistości jest jednak zupełnie inaczej. Lekarze i fizjoterapeuci zalecają treningi na trampolinach także, a może przede wszystkim, osobom w podeszłym wieku. Są one znacznie bezpieczniejsze niż inne dyscypliny sportowe, gdyż miękkie podłoże zapewnia skaczącemu dużą amortyzację, a możliwość kontuzji jest wbrew pozorom niewielka. Osoby starsze mają często problemy z równowagą i koordynacją ruchową, co poprzez skoki na trampolinach mogą poprawić. Według wielu znawców tematu trampoliny są bezpieczniejszym i wydajniejszym sportem niż chociażby bieganie, które nie angażuje aż tak wielu mięśni, w tym serca.

Skoki na trampolinach to sport – w 2000 roku ta dyscyplina została oficjalnie dodana do letnich igrzysk olimpijskich. Już kilkunastominutowy trening na batucie jest w stanie przynieść ogromne korzyści dla zdrowia i rozwoju fizycznego osób w każdym wieku, dlatego nie ma na co czekać, pora poskakać!